همه پلتفرم ها یکسان نیستند و هرکدام بر اساس طراحی و قصد از ایجاد آن تنوعی از مزیت ها را ارائه می دهند.
چهار حوزه ایجاد ارزش توسط پلتفرم ها:
1- کشف: کم کردن هزینه جستجو.
2-انطباق: جستجوی دو طرفه در یک حوزه مشخص.
3-تراکنش: کاهش هزینه تبادل و کاهش اصطکاک در بازار.
4-ارزیابی: ایجاد چرخه بازخورد برای بهبود نتایج کشف.
انتخاب بین این چهار حوزه معماری ارزش پیشنهادی هر پلتفرم را می سازد.
پیونشت: مقدمه فصل سوم کتاب بیزنس مدل کسب و کارهای پلتفرمی آر.سیرینی واسان.