مهارت تعامل با دیگران

ما تنها زمانی می توانیم به شیوه درستی با آدمها تعامل کنیم که بتوانیم آنها را درک کنیم و زمانی افراد را درک کرده ایم که بتوانیم تشخیص بدهیم آنها تحت شرایط مشخص چگونه رفتار خواهند کرد. اینکار بسیار ساده است. باید توجه کنیم که آنها واقعا چه کسانی هستند نه اینکه ما دوست داریم آنها چه کسی باشند یا فکر می کنیم چه کسی هستند.

افراد ذاتا به خودشان علاقمندند

هرکسی 10 هزار برابر بیشتر از سایر مسائل به خودش علاقمند است. افراد مدام به خودشان و منافعشان فکر می کنند. کسی که به خیریه کمک می کند اولا به دلیل حس رضایت بعد از کمک اینکار را می کند و شاید در مراحل بعدی به این هم فکر کند که کار خوبی است.

نیاز نیست ما بخاطر ذات خودپسند بشر شرمنده باشیم. همیشه اینگونه بوده و تا آخر بشریت (که با توجه به سرعت رشد هوش مصنوعی و آلودگی محیط چیز زیادی نمانده) اینگونه خواهد بود.

دانستن این موضوع به ما اصول رفتاری که در تعامل با دیگران مفید است را به ما نشان می دهد. و از همین اصل بسیاری تکنیک ها و روشها استخراج می شود.

کلید موفقیت این است که بدانید و یادمان باشد که افراد به ما علاقه ندارند به خودشان علاقه دارند.

صحبت با افراد

وقتی با مردم صحبت می کنیم باید مهمترین موضوع برای آنها را انتخاب کنیم و درباره آن صحبت کنیم. و مهمترین و جالب ترین موضوع برای آنها چیست؟ آفرین، خودشان!

وقتی با افراد درباره خودشان حرف می زنیم آنها عمیقا علاقه نشان می دهند و کاملا شگفت زنده می شوند و بخاطر اینکارتان از شما خوششان خواهد می آید.

وقتی با افراد درباره خودشان حرف می زنید در مسیر درست و هم جهت با ذات انسان حرکت می کنید. و وقتی درباره خودتان حرف می زنید در مسیر غلط و خلاف ذات انسان حرکت می کنید.

این کلمه را از لغت نامه ات حذف کن: “من”

و به جای آن قدرتمندترین کلمه ای که به زبان انسان جاری می شود را جایگزین کن: “تو”

با انجام اینکار قدرت و نفوذ و تاثیرگذاری شما افزایش می یابد. مسلما انجام اینکار سخت و نیازمند تمرین است، اما پاداش بزرگ اینکار انجامش را توجیه پذیر می کند.

راه خوبی بعدی برای اینکه دیگران در تعامل با شما بخودشان علاقمند شوند این است که کاری کنید بیشتر درباره خودشان حرف بزنند. با توجه کردن به این نکته متوجه خواهید شد افراد بیش از هرچیزی علاقمند به صحبت درباره خودشان هستند.

اگر شما باعث کاری کنید آنها درباره خودشان حرف بزنند، شما را دوست خواهند داشت و اینکار از طریق پرسیدن سوال ممکن می شود. مثل:

” محمد جان حال پدر و مادرت چطوره؟”
” از پسرت که رفته بود خدمت چه خبر؟”
“دخترت شوهر کرده بود رفتن شمال یا هنوز پیش خودتونن؟”
” چند وقته توی این شرکت کار می کنی؟”
“درباره………..چه فکری می کنی آقای………..؟”
“سفر چطور بود؟ خوش گذشت؟”

اکثر ما به این دلیل در رفتار با دیگران موثر نیستیم که با فکر کردن و حرف زدن درباره خودمان بیش از اندازه مشغولیم. بدانید مهم نیست که شما موضوع یا خود صحبت را دوست داشته باشید، شنونده باید آنها را دوست داشته باشد.

پس در صحبت با دیگران درباره آنها صحبت کنید و کاری کنید آنها درباره خودشان صحبت کنند. این راه تبدیل شدن به جذاب ترین هم صحبت است.

چگونه کاری کنیم افراد احساس مهم بودن کنند؟

فراگیرترین رفتار گونه انسان که شما و هرکس دیگری آن را دارید، که باعث می شود ما تمام کارهای خوب بد را انجام دهیم، اشتیاق برای مهم بودن و شوق برای دیدن شدن است.

برای کسب مهارت در ارتباط با افراد باید بتوانید به دیگران حس مهم بودن بدهید. به یاد داشته باشید که هرچه شما به افراد حس اهمیت بیشتری بدهید آنها بیشتر به شما پاسخ خواهند داد.

هیچ کس نمی خواهد ناچیز شمرده شود و وقتی آنها را نادیده می گیرید یا از بالا با آنها حرف می زنید، این حس را به آنها می دهید.

این را همیشه در ذهن خود داشته باشید که دیگران در ذهن خودشان همان اندازه برای خودشان مهم هستند که شما در ذهن خودتان. یکی از سنگ بناهای اصلی مهارت ارتباطی موفق استفاده از این ذهنیت است.

برخی از نکته هایی که به دیگران حس مهم بودن می دهند:

1- به آنها گوش کنید
* گوش کردن به افراد بهترین راه دادن حس مهم بودن به آنهاست
* شکست در خوب گوش دادن به آنها حس بی اهمیتی می دهد

2- از آنها تشویق و تعریف کنید
* وقتی آنها لایق تشویق و تمجید هستند صمیمان این کار را انجام بدهید
* دیده شدن و قدردانی شدن از نیازهای اساسی انسان است

3- از اسم آنها تا جایی که ممکن است استفاده کنید
* افراد را با اسمشان صدا کنید و آنها شما را دوست خواهند داشت
* گفتن صبح بخیر آقا/خانم رسولی بهتر از صبح بخیر است

4- قبل از پاسخ دادن کمی مکث کنید
* اینکار این حس را به آنها می دهد که شما درباره حرفشان فکر کرده اید و حرف آنها ارزش فکر کردن داشته است.

5- از کلمه “شما” استفاده کنید
* از جملاتی با ضمیر “من” اجتناب کنید
* شما و تو به آنها حس مهم بودن می دهد

6- اگر کسی منتظر شما مانده نشان دهید که متوجه شده اید.
* اگر منتظرتان مانده اند نشان دهید که می دانید آنها منتظر مانده اند. اینکار به آنها حس مهم بودن می دهد.

7- به تمام افراد حاضر در گروه توجه کنید
* گروه صرفا خلاصه به پرحرفترین شخص یا رهبر جمع نمی شود و دیگران هم حضور دارند.

مهارت موافقت با دیگران

یکی از مهمترین تکنیک ها در تعامل انسانی هنر موافقت کردن و تائید است.

تا زمانی که زنده اید خاطرتان باشد که هر فرد احمقی می تواند با دیگران مخالف کند. اما برای موافقت با دیگران شما باید عاقل، زیرک و بزرگ باشید، بخصوص زمانی که آنها اشتباه می کنند.

هنر موافقت شش بخش دارد:

1- برای موافقت با دیگران یاد بگیرید دلنشین باشید.

  • برای خودتان چهارچوب ذهنی و نگرش تائید دیگران را پرورش دهید
  • شخصیت تائید کننده ای برای خود پروش دهید تا اینکار را بصورت طبیعی انجام دهید. ( بصورت خودمانی پایه باشید)

2- وقتی با دیگران موافق هستید به آنها بگویید.

  • موافقت با دیگران کافی نیست، به آنها بگویید که موافق هستید.
  • وقتی در حال تائید آنها هستید سرتان را تکان دهید و بگویید ” حق با توئه ” ،”باهات موافقم”.

3- وقتی با دیگران مخالف هستید آن را به زبان نیاورید مگر اینکه به معنای واقعی ضرورت داشته باشد.

  • وقتی نمی توانید با دیگران موافقت کنید، همانطور که در بسیاری از مواقع نمی شود، صرفا با آنها مخالفت نکنید مگر اینکه اینکار ضروری باشد.
  • کم بودن موارد ضروری مخالفت با دیگران شما را شگفت زده می کند.

4- اگر اشتباهی کرده اید آن را تصدیق کنید

  • وقتی اشتباه کرده اید با صدای بلند بگویید” اشتباه کردم”.
  • برای گفتن اینکار به شخصیتی بزرگ نیاز دارید و دیگران هرکسی که اینکار را بکند تحسین می کنند.
  • شخص متوسط دروغ می گوید و انکار می کند بهانه می آورد.

5- هرگز مشاجره نکنید

  • ضعیف ترین تکنیک در تعاملات انسانی بحث کردن است. حتی اگر حق با شماست بحث نکنید.
  • هیچکس با بحث کردن موفق نمی شود یا دوست پیدا نمی کند.

6- با کسی که می خواهد دعوا کند درست مقابله کنید.

  • آنها صرفا یک چیز می خواهند، اینکه دعوا کنند.
  • بهترین تکنیک برای مقابله با آنها اجتناب از دعواست. آنها داد و بیداد می کنند، جوش می آورند و احمق دیده می شوند.

خلاصه هنر موافقت با دیگران:

  • افراد هرکسی که با آنها موافقت کند را دوست دارند.
  • افراد کسانی که با آنها مخالفت می کنند را دوست ندارند.
  • هیچکس از مخالفت شدن خوشش نمی آید.

مهارت گوش دادن و شنیدن دیگران

هرچه بیشتر گوش کنید، باهوش تری می شوید و بهتر دوست داشته می شوید و خوش صحبت تر خواهید بود.

شنونده خوب نسبت به گوینده خوب، همیشه در جلب دیگران پیشی می گیرد. چون شنونده خوب همیشه به دیگران اجازه می دهند محبوبترین سخنران حرف بزند، خودشان.

کمتر چیزی در زندگی هست که بتواند به شما بیشتر از شنونده خوبی بودن کمک کند. گرچه شنونده خوب بودن اتفاقی نیست و باید آن را یاد بگیرید:

1- به کسی که صحبت می کنید نگاه کنید.

  • با گوش و چشم به گوینده گوش دهید و تا زمانی که حرف می زند نگاهش کنید.
  • هرکسی که ارزش شنیدن دارد ارزش دیدن نیز دارد.

2- به سمت گوینده کمی خم شوید و در حالت ایستاده به سمت او بچرخید

  • اینکار را بگونه ای انجام دهید که انگار نمی خواهید حتی یک کلمه از گفته های او از قلم بیافتد
  • فاصله مساله مهمی است. ما به سمت کسی که حرفای جالبی می زند خم می شویم و از کسی که جال نیست فاصله می گیریم و روبرویی این را می داند.

3- سوال بپرسید

  • با اینکار به گوینده نشان دهید که گوش می دهید.
  • سوال پرسید شکل ویژه ای از توجه است.
  • سوالات می توانند ساده باشند: “بعدش چی شد؟”، ” تو چیکار کردی؟”

4- به موضوع صبحت گوینده بچسبید و آن را قطع نکنید

  • هیچوقت موضوع صحبت را عوض نکنید تا زمانی که گوینده حرفش تمام شود، مهم نیست که تا چه اندازه برای شروع یک موضوع جدید مضطرب هستید.
  • گوینده را مورد خطاب قرار دهید: “تو” و “شما”.
  • اگر از ضمیر” من، ما” استافده کنید توجه را از گوینده به خودتان تغییر داده اید و این گفتن است نه شنیدن.

این پنج قانون چیزی اضافه تر از رعایت ادب نیست. و ادب در هیچ موقعیتی بیشتر از گوش دادن باعث سود بردن شما نمی شود.

مهارت نفوذ به دیگران

اولین قدم بزرگ در قانع کردن دیگران به کاری که می خواهید انجام دهید این است که بدانید خودشان می خواهند چه کاری انجام دهند.

وقتی بدانید چه چیزی به آنها انگیزه می دهد آنگاه می دانید چگونه به آنها انگیزه بدهید.

همه ما با هم تفاوت داریم. چیزهای متفاوتی را دوست داریم. چیزهای متفاوتی برای ما ارزشمند است. به اشتباه فرض نکنید دیگران همان چیزی را می خواهند که شما می خواهید و بدنبال همان چیزی هستند که شما هستید.

چیزی که آنها دوست دارند و به دنبالش هستند را پیدا کنید.

  • سپس شما می توانید با گفتن چیزی که آنها می خواهند بشنوند به آنها انگیزه بدهید.
  • به آنها نشان دهید چگونه می توانند به سادگی چیزی را که می خواهند با انجام کاری که شما می خواهید بدست بیاورند.

این راز بزرگ اقناع دیگران است. و اینکار به معنای به هدف زدن با حرف هایتان است، اما قبل از آن باید بدانید هدف کجاست.

برای فهمیدن خواسته دیگران باید از آنها بپرسیم، خوب نگاه کنیم و گوش کینم و اگر از منابع دیگر می توانیم این اطلاعات را بدست بیاوریم.

مهارت متقاعدسازی

ذات طبیعی انسان هاست که اگر شما چیزی می گویید که منافع خودتان به آن بستگی دارد، به آن بدبین باشند.

برای اینکه این بدبینی را کاهش دهید باید حرف هایتان را از زبان دیگران بگویید.

  • در زمانی که برای مصاحبه کاری رفته اید و مهارت شما برای انجام کاری مورد سوال قرار می گیرد از زبان کارفرمای قبلی بگویید که چقدر در انجام آنکار خوب بودید و آنها از شما راضی بودند.
  • اگر در حال اجاره آپارتمان هستید و صاحب خانه از سروصدای شما سوال می پرسد، بگویید همسایه های قبلی از آرامش و سکوت آپارتمان شما چگونه حرف می زدند.

این سوالات را جوری جواب دهید که انگار از همسایه و کارفرمایتان پرسیده اند و از زبان آنها حرفهایتان را بگویید به این شکل شنونده بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد.

چیز عجیبی است اما افراد به گفته های غیر مستقیم بدبینی کمتری دارند، پس سوم شخص صحبت کنید، از دیگران نقل قول کنید، داستان های موفقیت بگویید، به حقایق و آمار اشاره کنید.

مهارت تصمیم سازی

برای اینکه مردم به ما بله بگویند چیزی بیشتر از شانس، حدس و گمان و هوا هوس آنها نیاز است.

برخی روش هایی که می توان از آنها استفاده کرد:

1- به دیگران دلیلی برای بله گفتن بدهید

  • هرچیزی در این دنیا به دلیل اتفاق می افتد. پس وقتی از دیگران می خواهید کاری برایتان انجام دهند دلیلی به آنها بدهید که چرا باید آن را انجام دهند.
  • دقت کنید که دلیلی که به آنها می دهید دلیل آنها باشد، معنای دلیل سود و منفعت آنها باشد.
  • مدل اشتباه دلیل آوردن گفتن چیزهایی است که به سود و نفع خودتان است.
  • بصورت خلاصه به دیگران بگویید چگونه با انجام کاری که می خواهید سود خواهند کرد، نه اینکه شما سود خواهید کرد.

2-سوالات با جواب بله بپرسید

  • اگر می خواهید دیگران به شما بله بگویند با پرسیدن چند سوالی که جواب آنها بله است ذهن آنها را در حالت بله گفتن قرار دهید.
  • مثال: آیا دوست دارید خانواده شما خوشحال باشد؟ می خواهی پولت را جایی بگذاری که بیشترین ارزش را ایجاد کند؟
  • توجه داشته باشید سوالات بله تنها جواب بله دارند
  • ایده این است که اگر شما ذهن افراد را در حالت بله گفتن قرار دهید شانس بله مجدد شنیدن از آنها بالاتر می رود.

3- به دیگران گزینه بدهید تا از بین جواب بله یکی را انتخاب کنند

  • کاری کنید دیگران حق انتخاب برای بله گفتن را داشته باشند.
  • وقتی می خواهید آنها کاری برایتان انجام دهند حق انتخاب بین بله و خیر نباشد
  • بله یعنی آنها می خواهند آنکار را انجام دهند و خیر یعنی آنها نمی خواهند آنکار را انجام دهند.
  • مثال: ترجیح می دهید فردا خدمتت برسم یا سه شنبه؟

این روش تضمینی نیست اما شانس را بهبود می بخشد.

4-انتظار داشته باشید که افراد بله بگویند و به آنها نشان دهید که انتظار دارید بله بگویند

  • وقتی از دیگران انتظار بله گفتن دارید این یعنی اعتماد بنفس، اما اینکه به آنها نشان دهید انتظار دارید بله بگویند و به این حس را به آنها می دهید که می خواهید بله بشنوید یک قدم از اعتماد بنفس هم فراتر می روید.
  • تقریبا همه افراد خنثی هستند و می تواند آنها را هدایت کرد، زمانی که به آنها نشان دهید که چه می خواهید انجام دهید آنها به شما شک نخواهند کرد.
  • این روش بعد از چند موفقیت اول به راحتی قابل اجراست.

مهارت تغییر و تعیین خلق دیگران

شما می توانید از هر ده نفر، نه نفرشان را به دوست داشتن خودتان وادارید.

شما می توانید با همان جادو در یک ثانیه کاری کنید از هر ده نفر نه نفر مودب، مشارکت کننده و دوستانه رفتار کنند.

چگونگی آن را اینجا می گویم

  • به یاد داشته باشید که چند ثانیه اولیه هر رابطه ای معمولا لحن و روح رابطه را می سازد.
  • از قانون دوم رفتار با انسان ها کمک بگیرید، افراد همیشه جواب متقابل می دهند.
  • پس در چند ثانیه اولی که هرکس را می بینید و با او ارتباط چشمی برقرار می کنید لبخند صمیمانه ای به او بزنید. نتیجتا آنها به شما با لبخند پاسخ می دهند و جو شروع رابطه گرم می شود.
  • در تعاملات انسانی بین شما و مخاطب یا مخاطبان یک جو یا حالت روحی در جریان است.
  • اتمسفر را می توانید شما یا روبرویی ایجاد کنید و مهارت این است که اتمسفری ایجاد کنید که به نفع شما باشد.
  • یکی از غم انگیزترین حقایق ارتباطات انسانی ناتوانی در تشخیص این است که هرچه به دیگران بدهید دریافت می کنید.
  • اگر به دیگران نسیم ملایم و جانفزا بدهید همان را دریافت می کنید و اگر به آنها طوفان و سیل بدهید همان را خودتان خواهند داد.
  • کلید کار در زمان بندی است. لبخند را قبلا از اینکه شروع به صحبت کنید بر لب بیاورید.

هنر تحسین دیگران

افراد صرفا با غذا زنده نیستند.

افراد به غذای روح هم مثل غذای بدن نیاز دارند. یادتان می آید زمانی که یک حرف محبت آمیز یا تحسین شنیدید چه احساسی داشتید؟ یادتان هست کل روز یا شب با آن حرف محبت آمیز سرخوش بودید؟ خاطرتان هست آن حس خوب چه مدت طول کشید؟

دیگران هم همین واکنش را خواهند داشت. پس حرفهای خوبی که دیگران می خواهند بشنوند را بزنید. آنها بخاطر این حرفها شما را دوست خواهند داشت و شما از گفتن این حرفها خوشحال خواهید شد.

در تحسین سخاوتمند باشید. اگر در کسی یا چیزی نکته تحسین آمیزی دیدید آنرا بیان کنید.

اما یادتان باشد:

1- تحسین باید صمیمانه باشد و اگر صمیمانه( صادقانه) نبود آن را نگویید.

2- اقدام را تحسین کنید نه شخص را، تحسین و تعریف از اقدام مانع خجالت زندگی و سردرگمی می شود. اینکار صادقانه تر دیده می شود. از امکان اتهام طرفداری جلوگیری می کند و انگیزه ای برای تکرار همان کار ایجاد می کند.

مثال 1: رضا جان توی این پروژه داشبوردی که کد زدی خیلی با سلیقه بودی کار قشنگی شده. ممنون

با تحسین دیگران شاهد خوشی و سپاسگذاری و لذتی در دیگران خواهید بود که دلیلش خودتان بوده اید و خوشی آنها باعث خوشحالی خودتان می شود. سعی کنید هر روز به سه نفر مختلف تحسین صادقانه تان را نشان دهید.

هنر انتقاد

نیت در انتقاد، فاکتور اصلی است اگر از انتقاد قصد دارید نظرتان را بیان کنید یا دیگری را سرجای خود بنشانید صرفا حس پاس دادن توپ داغ انتقاد و خنک شدن دلتان را تجربه خواهید کرد و روبرویی را هم آزرده اید اما تغییر حاصل نمی شود، اما می توان بهتر هم عمل کرد.

7 راه برای انتقاد موفقیت آمیز

1- بصورت خصوصی انتقاد کنید. پشت درهای بسته، بدون حضور کسی و بدون بالا بردن صدایتان
2- انتقاد را با کلمات محبت آمیز یا تعریف شروع کنید. یک فضای دوستانه خلق کنید و تنش را بخوابانید. ( قبل از لگد زد نازشان کنید)
3- انتقاد را غیر شخصی کنید- از کار انتقاد کنید نه شخص.
4- کار بهتری که مدنظرتان هست را پیشنهاد دهید. وقتی می گویید روشش اشتباه است به او بگویید که کدام کار را انجام دهد و چگونه.
5- درخواست همکاری داشته باشید، طلبکار آن نباشید و دستور ندهید، با اینکار همکاری بیشتری جلب می کنید.
6- در هربار یک نکته انتقاد آمیز بگویید، حالا که سرحرف باز شده و می توانید روبرویی را با انتقاد نشویید جواب نمی دهد، بهترین انتقاد انتقادی است که یکبار خوب گفته می شود.
7- در آخر با یک حرف دوستانه و آرام کردن فضا کار را تمام کنید. این بخش مهم و حیاتی است.

هنر تحسین دیگران

کافی نیست که حس قدردانی و تشکر از دیگران داشته باشید باید این قدردانی را به کسانی که استحقاقش را دارند نشان دهید.

طبیعت انسان به گونه ای است که افرادی که از آنها تشکر و قدردانی می کند را دوست دارد و سعی می کند هرچه بیشتر از آن قدردانی را کسب کند. و اگر تشکر نکنید احتمال دوباره دیدن آن رفتار کمتر می شود.

اینگونه تشکر کنید:

  1. وقتی تشکر می کنید به معنای واقعی حق مطلب را ادا کنید، بصورت صادقانه تشکر کنید، وقتی قدردانی شما صادقانه است دیگران آن را متوجه می شوند و اگر نباشد هم سریع آن را متوجه می شوند.
  2. بصورت واضح و شفاف بگویید. من و من نکنید و آرام حرف نزنید و یا کلمات را نخورید، جوری تشکر کنید که انگار از گفتن کلمات خوشحالید.
  3. به فردی که تشکر می کنید نگاه کنید و در از اسم او استفاده کنید. “ممنونم محمد، آمار این هفته ات خوب بود.”
  4. آگاهانه به دنبال موقعیت هایی بگردید که می توانید از دیگران تشکر کنید. افراد معمولی از فرصت های واضح و بدیهی تشکر می کنند اما افراد سطح بالاتر از موقعیت هایی که چندان بدیهی نیست استفاده می کنند.

بسیاری از مواقع فرصت واقعی تشکر کردن کم پیش می آید و اگر شما بتوانید با روش بالا اینکار را به درستی انجام دهید تاثیر مناسبی در شکل دادن به رفتار دیگران و تاثیر گذاری روی آنها خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *